أعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
بخوان این سوره را به نام خدای رحمتگر مهربان
أَ رَأَیْتَ الَّذی یُکَذِّبُ بِالدِّینِ (1) فَذلِکَ الَّذی یَدُعُّ الْیَتیمَ (2) وَ لا یَحُضُّ عَلى طَعامِ الْمِسْکینِ (3) فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ (4) الَّذینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ (5) الَّذینَ هُمْ یُراؤُنَ (6)
وَ یَمْنَعُونَ الْماعُونَ (7)خدای آگاه، مسلماننمایی را که اوصاف زشت دنیاگرایی در او فعلیت یافته، یتیمان را به سختی از خود میراند و نسبت به طعام مسکینان ترغیب نمیکند، چنین میشناساند:
آیا دیدى آن کسى را که دین را دروغ مىانگارد؟«1» شاید در زبان چنین نباشد، اما رفتارهایی دارد که جز از مکذّب دین سر نمیزند. او همان کسى است که یتیم را به شدت و ستم از خود مىراند«2» و بر اطعام بینوا ترغیب نمىکند.«3»
آری، همین رفتارها نشانه تکذیب دین است. زیرا تصدیق دین امری فراتر از ادعا و اظهار است و با این اوصاف پلید سازگار نیست.
هرچند در میان نمازگزاران است، اما نمازگزار درستی نیست. اگر بود، نمازش او را از دنیاگرایی و تبعات زشت آن باز میداشت. پس واى بر این نمازگزاران!«4» همانان که از نمازشان غافلاند و بدان اهتمام نمیورزند.«5» همانان که ریا مىکنند«6» و از اموال خویش در رفع نیاز دیگران دریغ میکنند.«7»
نماز، نماد خداگرایی است و انسان را از دنیاگرایی و اتصاف به اوصاف زشت دنیاپرستان باز میدارد، اما برخی نمازگزاران از دنیاگرایی منصرف نگشته، منافع دنیوی خود را بر انجام وظایف انسانی و الهی خود در قبال یتیمان و مسکینان ترجیح میدهند. خدای عزیز در قالب تهدید ایشان میفهماند که آنان نمازگزارانی غافل از نماز و اهل ریا و منع کمک مالی هستند. آری، نمازگزارانی با این اوصاف، مستحق عذاب «ویل» خداوندند، زیرا همین وضعیت اسفبار است که زمینه فعلیت یافتن دنیاگرایی و از خود راندن یتیمان و بیتفاوتی نسبت به طعام مسکینان را فراهم میسازد و آنان را در جرگه مکذبان دین قرار میدهد.
جهت هدایتی سوره:
تهدید نمازگزاران مکذّب دین
از خود راندن یتیمان و بیتفاوتی نسبت به طعام مسکینان، از نشانههای تکذیب دین است. وای بر نمازگزارانی که با غفلت از نماز و ریا و منع کمک مالی به دیگران، زمینه فعلیت یافتن این اوصاف را فراهم می سازند و در عمل، دین را تکذیب میکنند.
صدق الله العلی العظیم
نظرات (۱)