أعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
بخوان این سوره را به نام خدای رحمتگر مهربان
وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ (1) الَّذی جَمَعَ مالاً وَ عَدَّدَهُ (2) یَحْسَبُ أَنَّ مالَهُ أَخْلَدَهُ (3) کَلاَّ لَیُنْبَذَنَّ فِی الْحُطَمَةِ (4) وَ ما أَدْراکَ مَا الْحُطَمَةُ (5) نارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ (6) الَّتی تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَةِ (7) إِنَّها عَلَیْهِمْ مُؤْصَدَةٌ (8) فی عَمَدٍ مُمَدَّدَةٍ (9)
به خود اجازه میدهد که از دیگران عیبجویی کرده، درباره آنان آشکارا و پنهان بدگویی کند. او زراندوز دنیاگراست و میپندارد که همین ثروت انباشتهاش مایه جاودانگی اوست. ازاینرو خود را از دیگران برتر میبیند و آنان را تحقیر میکند.
واى بر هر عیبجوى غیبتکنندهای«1» که به جهت دوست داشتن ثروت، مالى فراهم آورده و آن را پى در پى شمرده است تا از زیاد شدنش لذت ببرد و همین خصلت، او را به خود برتر بینی و در نتیجه، عیبجویی و بدگویی از دیگران کشانده است«2» چون مىپندارد که ثروتش جاودانهاش ساخته است.«3»
توهم جاودانگی به واسطه ثروت، با دو بیان قابل طرح است:
- دنیاگرای ثروتاندوز بر اثر حب مال و آرزوهای دور و درازی که دارد، مرگ را از خود دور ببیند و خود را در این دنیا جاودان بپندارد.
- دنیاگرای ثروتاندوز، ثروت را نشانه سعادت خویش دانسته، معتقد به ادامه یافتن این سعادت، حتی پس از مرگ خود باشد؛ یعنی او بر این باور باشد که حتی اگر بمیرد، در دنیای دیگر نیز سعادتمند خواهد بود؛ به همان دلیل که در این دنیا (به تصور خویش) سعادتمند بوده است.
به هر تقدیر همین توهم، او را گرفتار خودبرتربینی، عیبجویی و بدگویی درباره مردم کرده است.
چنین نیست که او به واسطه ثروت، جاویدان شود، بلکه حتماً مرگ او فرا خواهد رسید و قطعاً در آن آتش شکننده افکنده خواهد شد«4» و چه چیزى تو را آگاه کرده است که آن آتش شکننده چیست؟«5» آتشِ برافروخته خداست«6» که بر دلها چیره مى شود و جان آدمیان را مى سوزاند.«7» آن آتش بر آنان در بسته خواهد بود و راه خلاصى از آن نخواهند داشت.«8» این در حالى است که آنان در ستونهایى بسیار دراز به بند کشیده شدهاند.«9»
آری، آتش شکننده و سوزان جهنم بر قلبش مسلط مىگردد و روح و جان او را که کانون این همه خود برتر بینی و تحقیر دیگران بود، به آتش مىکشد؛ آتشى خرد کننده و جانسوز به سزای اینکه در دنیا قلب دیگران را میسوزاند و شخصیت آنان را خرد میکرد. او مال خود را مایه جاودانگی میداند و به پشتوانه آن از دیگران عیبجویی و بدگویی میکند، ولی باطن چنین مالی، آتش شکننده و جانسوز جهنم است.
یکی از ثمرات این سوره، دلجویی از کسانی است که شخصیتشان لگدمال فخرفروشی و خود برتر بینی ثروتاندوزان دنیاگرا شده است.
جهت هدایتی سوره
هشدار و انذار درباره ثروت و آتش جانسوز جهنم
ثروتی که به پندار جاودانگی، باعث خودبرتر بینی، عیبجویی و بدگویی از دیگران گردد، آتش شکننده و جانسوز جهنم است.
صدق الله العلی العظیم
نظرات (۰)