أعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
بخوان این سوره را به نام خدای رحمتگر مهربان
آیه 1 - 16
هَلْ أَتاکَ حَدیثُ الْغاشِیَةِ (1) وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ خاشِعَةٌ (2) عامِلَةٌ ناصِبَةٌ (3) تَصْلى ناراً حامِیَةً (4) تُسْقى مِنْ عَیْنٍ آنِیَةٍ (5) لَیْسَ لَهُمْ طَعامٌ إِلاَّ مِنْ ضَریعٍ (6) لا یُسْمِنُ وَ لا یُغْنی مِنْ جُوعٍ (7) وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ ناعِمَةٌ (8) لِسَعْیِها راضِیَةٌ (9) فی جَنَّةٍ عالِیَةٍ (10) لا تَسْمَعُ فیها لاغِیَةً (11) فیها عَیْنٌ جارِیَةٌ (12) فیها سُرُرٌ مَرْفُوعَةٌ (13) وَ أَکْوابٌ مَوْضُوعَةٌ (14) وَ نَمارِقُ مَصْفُوفَةٌ (15) وَ زَرابِیُّ مَبْثُوثَةٌ (16)
خدا را به عنوان آفریدگار (خالق) میپذیرند، ولی او را پروردگار (ربّ) نمیدانند و در نتیجه، او را در مقام تشریع نمیدانند و مطابق شریعت الهی عمل نمیکنند. در نقطه مقابلِ ایشان کسانی هستند که خدای خالق را ربّ خویش میدانند و طبق شریعت او رفتار میکنند. تفاوت عاقبت این دو گروه چیست؟
آیا خبر آن رویداد فراگیر (روز قیامت) به تو رسیده است؟«1» چهرههایی در آن روز خوار و زبوناند.«2» آنان در دنیا عمل کرده و در آخرت خسته و رنجورند.[1]«3» به آتشی بسیار سوزان در مىآیند و در آن ماندگارند.«4» از چشمهاى بس داغ به آنان نوشانده میشود.«5» غذایى جز خارِ خشکیده ندارند.«6» غذایى که نه فربه مىسازد و نه گرسنگى را چاره مىکند.«7» چهرههایی در آن روز خرّم و شاداباند.«8» از تلاشى که در دنیا کردهاند، خشنودند.«9» در بهشتى برین جاى خواهند گرفت.«10» در آنجا سخن بیهودهاى نمىشنوند.«11» در آنجا چشمههایى است روان.«12» در آنجاست تختهایى بلند«13» و تنگهایى نهاده شده«14» و بالشهایى کنار هم چیده«15» و فرشهایى فاخر و گسترده.«16»
جهت هدایتی سیاق اول:
اقسام چهرهها در رویداد فراگیر قیامت
چهرههایی خوار و زبون که از اعمالشان جز رنج، نصیبی نبردهاند و عذاب میشوند و چهرههایی خرم و شاداب که از تلاش خویش رضایت دارند و پاداش میگیرند.
آیه 17 - 26
أَ فَلا یَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ کَیْفَ خُلِقَتْ (17) وَ إِلَى السَّماءِ کَیْفَ رُفِعَتْ (18) وَ إِلَى الْجِبالِ کَیْفَ نُصِبَتْ (19) وَ إِلَى الْأَرْضِ کَیْفَ سُطِحَتْ (20) فَذَکِّرْ إِنَّما أَنْتَ مُذَکِّرٌ (21) لَسْتَ عَلَیْهِمْ بِمُصَیْطِرٍ (22) إِلاَّ مَنْ تَوَلَّى وَ کَفَرَ (23) فَیُعَذِّبُهُ اللَّهُ الْعَذابَ الْأَکْبَرَ (24) إِنَّ إِلَیْنا إِیابَهُمْ (25) ثُمَّ إِنَّ عَلَیْنا حِسابَهُمْ (26)
اینان که خدا را آفریدگار میدانند، چگونه است که او را پروردگار نمیدانند؟ آیا ربوبیت (پروردگاری) از خالقیت (آفریدگاری) جداست؟
آیا براى اینکه به ربوبیت خدا پى ببرند، به شتران نمىنگرند که چگونه آفریده شدهاند؟ آیا کیفیت خلق شتران از اصل خلق آنان جداست؟ بیتردید همانکس که شتران را آفریده، به گونهای آفریده است که روزهای متمادی، بدون نیاز به آب و غذا در صحرای خشک و سوزان، بر روی شنزارهای صعب العبور و در میان طوفان شن و خاک حرکت کند و سوار و کالای محمول را منتقل سازد. آیا این کیفیت آفرینش (تدبیر) از اصل آفرینش جداست و آیا آفریدگار شتر، پروردگاری تدبیر کننده نیست؟«17» و به آسمان نمینگرند که چگونه برافراشته شده است؟ آسمان فقط در صورتی آسمان است که برافراشته باشد؛ پس آیا آفرینش آسمان، چیزی جز برافراشتن آن است و آیا برافراشتن آسمان، امری جز تدبیر است و آیا برافرازنده آن، کسی غیر از ربّ است؟«18» و به کوهها نمینگرند که چگونه روى زمین نصب شدهاند؟ کوه، تنها در صورتی کوه است که روی زمین نصب شده باشد؛ پس آیا آفرینش کوه، چیزی جز نصب آن بر روی زمین است و آیا نصب کوه، امری جز تدبیر است و آیا نصبکننده آن، کسی غیر از ربّ است؟«19» و به زمین نمینگرند که چگونه گسترده و هموار شده است؟ زمین، تنها در صورتی زمین است که گسترده و هموار باشد؛ پس آیا آفرینش زمین، چیزی جز تسطیح آن برای فراهمسازی امکان سکونت است و آیا تسطیح زمین، امری جز تدبیر است و آیا تسطیحکننده آن، غیر از ربّ است؟«20» پس ربوبیّت بىهمتاى خدای خالق را به مردم تذکّر ده که تو فقط تذکّردهندهاى.«21» تو بر آنان چیره نیستى،«22» مگر کسى که از تذکّر تو روى برتابد و به ربوبیت خدای خالق کفر ورزد«23» که خدا او را به بزرگترین عذاب، کیفر خواهد داد؛«24» زیرا همانا بازگشت مردم به سوى ماست.«25» آنگاه حساب اعمالشان برعهده ما خواهد بود.«26»
جهت هدایتی سیاق دوم:
تهدید پشتکنندگان به تذکر نبوی و کافران به توحید ربوبی
کسانی که به تذکر رسول خدا6 برای هدایت به ربوبیت خدای خالق، پشت میکنند و کفر میورزند، منتظر عذاب سخت خدا در روز قیامت باشند.
سیر هدایتی سوره
آری، منکران لجوج ربوبیت آفریدگار، برای خدا حق تشریع هم قائل نمیشوند و به جای عمل به دستورات و فرامین پروردگار، مطابق هوای نفس و منافع زودگذر مادی خویش عمل میکنند و مسلماً چنین عملی، نتیجهای جز خستگی نخواهد داشت. در نقطه مقابل، کسانی که به ربوبیت آفریدگار مؤمن باشند، اعمالشان مطابق تشریع پروردگار و منتهی به جزای خیر است و در رویداد فراگیر قیامت، از سعی خویش در دنیا راضی و خشنود خواهند بود و این رضایت در چهرههایشان هویدا خواهد شد.
با اندک توجهی به کیفیت آفرینش، تدبیر و ربوبیت را از خالقیت جدا نخواهیم پنداشت و گرفتار کفر به ربوبیت نمیگردیم. کیفیت خلق شتران، برافراشتن آسمان، نصب کوهها و تسطیح زمین، به وضوح بر ربوبیت خالق آنها دلالت دارد؛ بدین ترتیب، با این وجود چه جایی برای کفر به ربوبیت الهی باقی خواهد بود؟
به رغم این، میبینیم که کسانی بر کفر به ربوبیت پافشاری میکنند؛ تا جایی که رسول مکرم و شفیق اسلام6 را به اصرار وامیدارند، اما خدای متعالی چنین ره مینماید که تذکر کافی است و نیازی به اصرار نیست؛ زیرا بازگشت همگان به سوی خداست و حساب همگان بر عهده خداست. بنابراین هر کس از تذکر رسول خدا6 برای هدایت به ربوبیت الهی رویگردان باشد و به ربوبیت خدا کفر ورزد، به عذابی سخت گرفتار خواهد شد.
جهت هدایتی سوره مبارکه غاشیه:
رویداد فراگیر قیامت، روز ظهور نتیجه رویگردانی از تذکر رسول خدا6 و کفر به ربوبیت
در رویداد فراگیر قیامت، کسانی که به تذکر پیامبر6 برای هدایت به ربوبیت آفریدگار پشت میکنند و کفر میورزند، صاحب چهرههایی زبون هستند و از اعمال خود جز ملالت، بهرهای ندارند و به سختی عذاب میشوند و کسانی که تذکر آن حضرت را میپذیرند و به ربوبیت آفریدگار ایمان میآورند، صاحب چهرههایی شاداب هستند و از تلاش خود خشنودند و به پاداشی بسیار نیکو میرسند.
صدق الله العلی العظیم
[1]. تقابل «عاملة ناصبة» با «لسعیها راضیة» میفهماند که ظرف «عاملة»، دنیا و ظرف «ناصبة»، آخرت است (المیزان، ج20، ص273).
نظرات (۰)