أعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
بخوان این سوره را به نام خدای رحمتگر مهربان
وَ الْعادِیاتِ ضَبْحاً (1) فَالْمُورِیاتِ قَدْحاً (2) فَالْمُغیراتِ صُبْحاً (3) فَأَثَرْنَ بِهِ نَقْعاً (4) فَوَسَطْنَ بِهِ جَمْعاً (5) إِنَّ الْإِنْسانَ لِرَبِّهِ لَکَنُودٌ (6) وَ إِنَّهُ عَلى ذلِکَ لَشَهیدٌ (7) وَ إِنَّهُ لِحُبِّ الْخَیْرِ لَشَدیدٌ (8) أَ فَلا یَعْلَمُ إِذا بُعْثِرَ ما فِی الْقُبُورِ (9) وَ حُصِّلَ ما فِی الصُّدُورِ (10)
إِنَّ رَبَّهُمْ بِهِمْ یَوْمَئِذٍ لَخَبیرٌ (11)سوگند به آن اسبها که نفس زنان تازاناند«1» و سوگند به آنها که با نواختن و تاختن بر سنگلاخها با سمهایشان شراره آتش برآورندگاناند«2» و سوگند به آنها که بامدادان یورش برندگاناند«3» و با آن یورش، غبارى برانگیختند«4» و بدین وسیله میان جمعی درآمدند«5» به آنها سوگند که انسان نسبت به پروردگارش بسیار بیتوجه و ناسپاس است«6» و او قطعاً بر بیتوجهی و ناسپاسی خود گواه است«7» و آنچه به رغم این گواهی، او را به این وضعیت دچار ساخته، آن است که او به شدت شیفته خیر است.«8»
در این قسمها سخن از سوارانی است[1] که با شور و نشاط فزاینده، بر پشت اسبهای تیزتک نشسته، میتازند و پیروزمندانه میان جمعی در میآیند، اما نسبت به پروردگارشان بیتوجه و دربرابر او ناسپاساند. خودشان بندگان پروردگار، اسبهایشان مخلوق خدا و شور و نشاط فزایندهشان از لطف خداست، اما از همه این معانی غافلاند و از این توان خدادادی در راه او بهره نمیبرند. این سوگندها نمایی گلهمندانه از بیتوجهی و ناسپاسی انسان نسبت به پروردگار خویش است و در جواب قسم به همین معنی تصریح میگردد.[2]
این انسان بیتوجه و ناسپاس، آیا نمى داند آن روز که دفن شدگانِ در گورها برانگیخته مى شوند«9» و آنچه در سینه هاست همه فاش مى گردد.«10» به یقین، آن روز پروردگارشان به آنان آگاه است.«11»
انسان، ناسپاس است، چون شیفته خیر است؛ یعنی هر چه را به سود خود میداند، دوست میدارد و به سوی آن متمایل میشود که وصفی فطری و خدادادی است، اما اگر مدیریت نشود و به سوی خدا جهت نگیرد، خودمحوری را به جای خدامحوری مینشاند و آدمی را به ورطه بیتوجهی نسبت به پروردگار و ناسپاسی دربرابر او میکشاند. توجه به خبیر بودن پروردگار و ظهور آن در قیامت، زمینه انحراف حب خیر و انقطاع از خدا و ناسپاسی دربرابر او را از وجود انسان میزداید و چنین انسانی، انرژی فزاینده خدادادی خود را در راه رسیدن به پروردگارش بسیج میکند.
جهت هدایتی سوره:
دور کردن انسان از بیتوجهی و ناسپاسی نسبت به پروردگار
آگاهی از خبیر بودن پروردگار، زمینهساز دوری از بیتوجهی و ناسپاسی نسبت به اوست.
صدق الله العلی العظیم
نظرات (۰)