أعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
بخوان این سوره را به نام خدای رحمتگر مهربان
آیه 1 - 5
سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَى (1) الَّذی خَلَقَ فَسَوَّى (2) وَ الَّذی قَدَّرَ فَهَدى (3) وَ الَّذی أَخْرَجَ الْمَرْعى (4) فَجَعَلَهُ غُثاءً أَحْوى (5)
آیا میتوانم وحی قرآنی را دریافت کنم و آن را فراموش نکنم؟ آیا برای ابلاغ وحی آماده هستم و این امر خطیر بر من دشوار نیست؟ برفرض که توان دریافت، حفظ و ابلاغ وحی را داشته باشم، آیا مردم پذیرش آن را دارند؟ میبینم که بسیاری از آدمیان تذکرات وحیانی مرا به گوش جان نمیشنوند و نمیپذیرند. با این حال، آیا باز هم فایدهای در ادامه راه ابلاغ وحی قرآنی هست؟ کمبهرگی یا بیبهرگی مردمان از هدایت تشریعی، ناشی از چیست؟ آیا در شبکه انتقال هدایت تشریعی الهی به انسانها نقصی هست؟ یعنی آیا من که واسطه هدایت تشریعی هستم، در انجام وظیفه خویش دچار کاستی هستم یا مسئله دیگری در میان است؟
ای رسول ما! منزّه شمار نام پروردگارت را که از همگان برتر است؛«1» همان که موجودات را آفرید و اجزاى آنها را هماهنگ ساخت«2» و آن که براى آفریدگان حدّى معیّن کرد و آنها را به آنچه برایشان تقدیر کرده است، هدایت کرد«3» و آن که علوفه چراگاهها را رویانید،«4» سپس آن را خشک و تیره-گون ساخت.«5»
آری، خدا سرسلسله بیهمتای هدایت تکوینی است و اگر اندازه رشد علفها کم و بهرهشان از هدایت تکوینی الهی ناچیز است، اقتضای ظرف محدودشان است، نه نشانه نقصی در سیستم هدایت تکوینی.
در این آیات، مثال محسوس بیان شد تا راهنمای معقول شود. خدا تنها کسی است که عهدهدار هدایت تشریعی است و اگر اندازه رشد و کمال برخی از آدمیان کم است و از هدایت تشریعی، بیبهره یا کمبهرهاند، ناشی از سوء اختیار خود آنان است، نه نشانه نقصی در سیستم هدایت تشریعی یا کاستی در شبکه انتقال تذکرات وحیانی.
جهت هدایتی سیاق اول:
فرمان تسبیح اسم پروردگار به پیامبر6
ای رسول ما! اسم پروردگار بلندمرتبهات را منزّه دان؛ کسی که هدایت تکوینی به دست اوست و همو حد رشد برخی از مخلوقات را ناچیز و بهره آنها را از هدایت تکوینی، کم قرار داده است.
آیه 6 - 13
سَنُقْرِئُکَ فَلا تَنْسى (6) إِلاَّ ما شاءَ اللَّهُ إِنَّهُ یَعْلَمُ الْجَهْرَ وَ ما یَخْفى (7) وَ نُیَسِّرُکَ لِلْیُسْرى (8) فَذَکِّرْ إِنْ نَفَعَتِ الذِّکْرى (9) سَیَذَّکَّرُ مَنْ یَخْشى (10) وَ یَتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَى (11) الَّذی یَصْلَى النَّارَ الْکُبْرى (12) ثُمَّ لا یَمُوتُ فیها وَ لا یَحْیى (13)
ای رسول ما! جایی برای نگرانی نسبت به توانایی دریافت، حفظ و ابلاغ وحی و ابهام نسبت به نتیجه آن نیست؛ به زودى تو را بر خواندن قرآن توانا خواهیم ساخت؛ به گونهاى که آن را فراموش نمىکنى«6» مگر آنچه خدا بخواهد. به یقین او آشکار و آنچه را نهان مىشود، مىداند. تو در حفظ هدایت تشریعی وحیانی، مستقل نیستی و اراده خدا بر این امر حاکم است.«7» و تو را چنان آماده میسازیم که آسانترین راه را براى فراخوانىِ مردم برگزینى.«8» پس تردیدی به دل راه مده و برمبنای وحی قرآنی یادآوری کن که یادآوری کردن سودمند است.«9» به زودى آن کس که از خدا بیم دارد، متذکّر خواهد شد«10» و آن کس که تیرهبختترین است و در دل از خدا بیمى ندارد، از تذکار قرآن دورى خواهد گزید؛«11» همو که به بزرگترین آتش درمىآید و در آن ماندگار مىشود.«12» آن گاه نه در آن مىمیرد تا عذاب نبیند و نه از آن رهایى مىیابد تا به حیاتى آسوده رسد.«13»
آری، پذیرش تذکرات وحیانی رسول خدا6 ناشی از خشیت است و دوری از تذکرات وحیانی آن حضرت نشانه نقص و کاستی در سیستم هدایت تشریعی یا کمبودی در شبکه انتقال آن نیست، بلکه علامت شقاوت و بدبختی و موجب عذاب آنان است. به همین دلیل پیامبر خدا6 نسبت به بازتاب مردمی تذکر وحیانیِ خویش مسئولیتی ندارد و این مردم هستند که نسبت به عکس العمل خویش در قبال تذکر وحیانی او مسئولاند.
جهت هدایتی سیاق دوم:
فرمان تذکر وحیانی به رسول الله6
ای رسول ما! امکان دریافت، حفظ و ابلاغ وحی را برای تو فراهم میسازیم. تو براساس وحی تذکر بده و بدان که نسبت به عکس العمل مردم در قبال تذکر خود مسئول نیستی.
آیه 14 - 19
قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى (14) وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى (15) بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیاةَ الدُّنْیا (16) وَ الْآخِرَةُ خَیْرٌ وَ أَبْقى (17) إِنَّ هذا لَفِی الصُّحُفِ الْأُولى (18) صُحُفِ إِبْراهیمَ وَ مُوسى (19)
ای شقاوتمندانی که از تذکرات وحیانی رسول خدا دوری میکنید! بدانید که قطعاً رستگار شد کسى که خود را از پلیدىها پاک ساخت«14» و نام پروردگارش را یاد کرد و نماز گزارد.«15» اما شما به پاکى نمىگرایید و نام پروردگارتان را یاد نمیکنید، بلکه زندگى دنیا را برمىگزینید،«16» در صورتى که سراى آخرت بهتر و پایندهتر است.«17»
قطعاً این حقیقت در کتابهاى آسمانى نخستین وجود دارد؛«18» در کتابهاى ابراهیم و موسى.«19»
جهت هدایتی سیاق سوم:
حقیقتی در همه کتب آسمانی: با ترجیح حیات دنیا بر آخرت، به رستگاری نمیرسید
رستگاری در گرو تزکیه و یاد خداست. کسی که دنیا را بر آخرت ترجیح میدهد، هرگز تزکیه نمیشود و در غفلت از خدا غوطهور و گرفتار شقاوت خواهد بود.
سیر هدایتی سوره
مردی از جانب خدا مبعوث شده است تا واسطه هدایت تشریعی باشد. مردمی را میبیند که از تذکرات وحیانی او دوری میکنند. از ضعف خویش برای حفظ و ابلاغ وحی نگران است. نسبت به سودمندی تذکرات وحیانی خویش برای این جامعه قرآنگریز درتردید است. خود را دربرابر بازتاب مردمی تذکرات وحیانی خود مسئول میبیند.
سوی دیگر، مردمی هستند که از تذکرات او دوری میجویند و آهنگ تزکیه و یاد خدا و قصد پیوستن به جرگه نمازگزاران را ندارند. وحی الهی چنین ره مینماید:
ای فرستاده ما! نزاهت نام پروردگار بلند مرتبهات را مورد توجه قرار ده و با مطالعه روند هدایت تکوینی، از فضای ابهام و تردید نسبت به جریان هدایت تشریعی فاصله بگیر! ما تو را برای حفظ و ابلاغ وحی آماده میکنیم. تو تذکر بده و نسبت به سودمندی آن تردید نکن و بدان که مسئولیت عکس العمل مردمان در قبال تذکرات وحیانی تو بر عهده خود ایشان است و متوجه تو نیست.
و ای دوریکنندگان از تذکرات وحیانی رسول ما! بدانید که رستگاری شما در گرو پاکی و یاد خداست و تا وقتی که دل در بند دنیا دارید، به رستگاری نخواهید رسید. این حقیقتی نوپدید نیست و در همه کتابهای آسمانی پیشین و از جمله در صحف ابراهیم و موسی3 آمده است.
به این ترتیب، فضایی که میتوانست جریان مبارک تذکر وحیانی را تحت تأثیر قرار دهد، خنثی میگردد و دوام این روند مبارک از جانب خدا ضمانت میشود و راه بهرهمندی هرچه بیشتر انسانها از این مایه حیات روحانی مشخص میگردد.
جهت هدایتی سوره مبارکه اعلی:
راهنمایی پیامبر6 برای حفظ روند تذکر وحیانی و هدایت مردم به سوی بهرهمندی از آن
ای رسول ما! هدایت تشریعی همانند هدایت تکوینی، در دست خداست و هیچ کمبودی ندارد. با پشتیبانی پروردگارت راه تذکر وحیانی را ادامه بده و نسبت به نتیجه آن نگران مباش. ای مردم! تا زمانی که دنیا را بر آخرت ترجیح میدهید، از تذکر وحیانی رسول خدا6 بهرهمند نمیشوید و به رستگاری نمیرسید.
صدق الله العلی العظیم
نظرات (۰)